Wednesday 10 October 2012

CERITA AYAM PANGGANG

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah dan Maha Penyayang.


  Hari ini saya nak cerita tentang cerita kawan saya. Dia tinggal bersebelahan sebuah keluarga bukan Islam yang mempunyai anakk2 remaja. Pada tiap2 hari Jumaat keika ibubapa tiada di rumah, anak2remaja ini akan membuka muzik terlampau kuat hingga dia tak dapat mendengar apa yang dia sendiri cakapkan di rumahny.Hari Jumaat sengaja dipilih kerana mereka tidak suka mendengar alunan ayat2 al Quran dari masjid yang berdekatan.  Reaksi pertamanya biasalah bagi orang yang marah ialah untuk pergi ke rumah jirannya dan memarahi remaja2 itu. tetapi dia tahu kalau ikut kemarahan selalunya hasilnya adalah lebih buruk. Mungkin dia akan bermusuhan pula dengan ibubapa jirannya. Hidup pula tak tenteram nanti sakit pulak. Dan dia sedar juga yang mungkin dia telah tidak memberi contoh seorang Muslim yang baik.

       Tiba2 dia teringat sepotong ayat al Quran yang bermaksud "Tolaklah kejahatan dengan kebaikan.Apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh permusuhan terhadapmu,dengan serta merta akan menjadi seolah2 sahabat yang setia." Surah Fussilat: ayat 34.

        Oleh itu dia mengambil keputusan untuk berbuat baik pada anak2 remaja ini. Pada tiap2 hari Jumaat, dia akan memasak ayam panggang dan memberinya kepada anak2 jirannya itu. Alhamdulillah, sejak hari pertama dia memberi ayam tersebut anak2 jirannya tidak lagi membuka muzik dengan kuat.Dan anak2 ini lebih bersikap mesra dengannya dibandingkan dengan masa dulu.

         Kadang2 saya harap sikap ini diterapkan kepada setiap orang Islam. Bila kita menghadapi konflik dengan sesiapapun Muslim atau tidak, kita perlulh bersabar dahulu. Kemudian fikir adakah tindakan yang kita akan ambil berdasarkan kemarahan atau yang di ajari Islam. InsyaAllah jika kita praktikkan ayat 34 Al Fussilat bukan sahaja negara kita lebih aman malah dunia pun...

No comments:

Post a Comment