Monday 15 October 2012

Assalamualaikum w.r.t. Anak lelaki saya baru pulang dari melawat rumah anak2 yatim di Paya Jaras. Dia pergi bersama-sama rombongan sekolahnya. Apa yang diceritakan kepada saya membuat airmata saya menitis...

      Salah seorang anak yatim itu mengajak kawan anak saya untuk tidur semalam di rumah tersebut. Kawan anak saya menjawab yang dia ada hal keesokan harinya. Seorang lagi anak yatim terus berkata,      
      "ala... mereka macam yang lain. Mereka tidak  akan datang lagi ke sini.."

       Sedihnya rasa hati mendengar kata2 begitu daripada mulut seorang anak yatim. Terasa sangat bersalah. Kita selalu memberi sedekah kepada rumah anak yatim. Tapi sebenarnya mereka bukan mengharap sangat duit yang kita derma. Mereka lebih menghargai kasih sayang yang boleh kita curahkan.
       
        Suatu peringatan terutama untuk saya. Pesanan daripada seorang pengerusi sebuah rumah anak yatim,
         "Janganlah pergi ke sana seperti melawat sebuah zoo."

No comments:

Post a Comment