Monday 21 January 2013

LISTEN....LAGI?

Assalamualaikum wrt


Ingat dah habis cerita Listen...listen ...listen ni, Rupa2nya ada saga nya pula, Maaf ke tak nak maaf, yang jelas 'SORRY SEEMS TO BE THE HARDEST WORD'. Apapun kita sebenarnya telah lupa isu yang di bawa oleh Bawani iaitu mendapat pendidikan percuma di peringkat universiti.

Semua orang dapat pendidikan percuma? Walaupun anak Tan Sri, Datuk dan jutawan? Susah nak terima ni. Ada mereka ini yang boleh membiayai 1000 pelajar. Takkan anak mereka dapat biasiswa juga?

Sepatutnya yang dapat pendidikan percuma ni anak orang2 miskin dan juga golongan pertengahan yang antara tak berapa kaya. Juga mesti dipertimbangkan jika  mereka mempunyai anak yang ramai. Walaupun gaji mereka rm10 000 tetapi kalau mempunyai anak 12 orang pun masih tak berapa kaya. Ada orang gaji rm3 000 tapi anak sorang maknanya dia lebih kaya dari orang bergaji rm10 000 tu.

Seorang sahabat saya yang berketurunan Iban memberitahu dia pernah menolak tawaran belajar perubatan ke luar negara kerana terlampau miskin sehingga nak buat passport pun tak mampu.

Soalnya adakah semua orang akan menghargai apabila mendapat pendidikan percuma? Kajian menunjukkan manusia  lebih menghargai barang yang di belinya dengan harga yang mahal dari barang yang didapatinya percuma.

Saya membuka kelas B.Inggeris dengan tujuan untuk menolong pelajar2 yang lemah B.Inggeris. Pada mulanya saya kenakan hanya nominal fee. Namun ramai yang tidak hadir kelas, Tetapi apabila saya kenakan harga yang agak tinggi, barulah ibubapa pelajar ini memastikan anak2 mereka datang ke kelas.

Itulah yang ditakutkan...





No comments:

Post a Comment