Wednesday 16 January 2013

GENIUS KE.... PARROT?

Assalamualaikum wrt.

Tiap-tiap tahun berlambak2 anak2 kita yang mendapat straight As. Namun menurut kajian Kemenerian Pelajaran hanya 10% sahaja pelajar2 ini mendapat 2nd class upper keatas apabila di universiti. Mengapa ya?

Soalan ini tak boleh tanya pada pokok atau  tertulis di bintang. Jawapannya ada pada sistem pelajaran kita sendiri. Sistem pelajaran yang menyekat pelajar2 untuk berfikir "out of the box" dan menghalang mereka untuk meluahkannya dengan bijaksana.

Pelajar2 hanya menghafal dan penghafal yang terbaik yang mendapat staight As. So, mereka ni genius atau sebenarnya PARROT?!.

Apabila ada pelajar yang memberi pendapat yang bernas tetapi tidak dapat diterima oleh pihak berkuasa, mereka disenarai-hitamkan. Macamana nak maju?

Apa yang terjadi di UUM adalah buktinya. Pelajar2 yang berada  dewan itu hampir semuanya menepuk tangan walaupun apa yang dikatakan oleh Cik Sharifah Zohra itu tidak sopan. Bagi saya tak kiralah samada dia penyokong atau pembangkang, cakap ti biar lah bersopan dan rendah diri.

Saya kasihan pada Cik Zohra tetapi saya lebih kasihan melihat betapa ramainya parrot di UUM. Macamana universiti hangpa nak sampai international standard? Sekurang-kurangnya walaupun Cik Zohra tak sopan, dia ada pendapat sendiri.

Menurut Napoleon Hill, seorang pelopor motivasi moden berkata, hendaklah kamu bercakap dengan baik dan sopan dengan orang yang kamu mahu pengaruhi. Malangnya Cik Zohra bercakap seperti Napoleon Bonaparte, si diktator.


No comments:

Post a Comment